Det börjar nu närma sig 3-års jubileum av min emigration från Sverige och immigration till USA. Det betyder också att jag nu har möjligheten att söka Amerikanskt medborgarskap vilket jag kommer att göra. Jag känner till ett antal Svenskar som har bott här i USA i många fler år än jag har gjort och faktum är att de inte har blivit Amerikanska medborgare. Jag tycker det verkar lite konstigt eftersom jag tror att ingen av dessa personer planerar att flytta tillbaks till Sverige. Jag har inget emot deras beslut men jag undrar lite hur de funderar.

För min del känns det som det mest naturliga att bli Amerikansk medborgare eftersom det är här jag lever och planerar att leva resten av mitt liv. Man vet ju aldrig vad som händer men jag tror beslutet hade varit svårare om det inneburit att jag skulle behöva ge upp mitt Svenska medborgarskap. Kanske är det därför som dessa Svenskar jag tänker på har förblivit Svenska medborgare för det är ju endast 10 år nu som det har varit möjligt att ha dubbelt medborgarskap.

Sverige införde en lag för 10 år sedan som innebar att man inte förlorar sitt Svenska medborgarskap när man blir medborgare i ett annat land. Helt kristallklart är inte dessa dubbla medborgarskapslagar dock. När man blir Amerikansk medborgare skall man svära en ed som innebär att man avsvärjer sig trohet till något annat land. Det är dock inget ‘hårt’ beslut eftersom man inte behöver lämna in sitt pass eller liknande.

Jag känner att jag vill inte vara en andra-hands medborgare i det land som jag lever i. Jag är ju inte ens medborgare här, jag har ju endast rätten just nu att vistas i landet på obestämd tid. Det som bekymrar mig dock är restriktioner som att jag inte har rätten att lämna USA för en längre tid (även om jag inte planerar det) utan att förlora mitt uppehållstillstånd.

Jag kommer alltid att hålla på Tre Kronor

Jag kan inte heller inneha ett federalt jobb utan Amerikanskt medborgarskap och jag vill inte att det skall vara ett hinder för mig även om jag trivs bra med mitt nuvarande jobb. Man vet ju dock inte heller i dessa svåra ekonomiska tider om lagar kan ändras så att Amerikanskt medborgarskap krävs även för delstatliga jobb.

Jag kan inte heller rösta i några som helst val i USA. I Sverige så får ju utländska medborgare rösta åtminstone i kommunala och landstingsval efter ett visst antal år i Sverige.

Det finns inget som jag kan komma på som säger mig att jag inte borde bli Amerikansk medborgare. Förutom att det kostar ca 5000 kronor som jag i stället kunde använda för ett Sverigebesök eller för att jag måste ta ledigt från jobbet en dag för att åka tilll Memphis och ta fingeravtryck och en till dag för att åka tillbaks till Memphis för en slutintervju och test.

Själva medborgarskaps ceremonin (där jag får morsa på Guvernören för 3:e gången) kommer dock att hållas i Little Rock. Jag som normalt är en mycket sentimental person känner ingen sentimentalitet inför detta. Inte ännu i alla fall.

