Jag har varit dålig på att blogga på sista tiden men jag har funderat mycket på saker som jag skulle vilja skriva om. I stället för dagbok så skulle jag vilja skriva lite längre inlägg baserat på olika teman som alla har att göra med skillnader mellan Sverige och USA. För så ser man det som utlandssvensk, i alla fall jag. Det är enklare att lägga märke till skillnaderna även om kanske likheterna totalt sätt är fler.

Några av de teman som jag skulle vilja skriva om när det gäller skillnader mellan Sverige och USA är:

– Vardagskulturen, hur bemöter du dina medmänniskor. Den amerikanska charmen, rättframheten och den svenska tillbakahållna mentaliteten

– Religionen, den Kristna tron. Den nästan obefintliga i Sverige och den i vardagen ständig förekommande i USA

– Familjen och det Sociala livet. Den tydliga skillnaden mellan den svenska kärnfamiljen och den amerikanska utökade familjen

– Möjligheternas land och den personliga misärens land. Hur man här kan få allt som man bara kan drömma om i Sverige men hur lätt man också kan mista allt.

– Nyhetsbevakning. Den svenska objektiva attityden och den Amerikanska ´alltid tycka något’-attityden

– Klass skillnader. Hur tydligt detta märks i USA jämfört med Sverige och hur stora skillnaderna är jämfört med Sverige.

Jag hoppas på att kunna starta detta i nästa vecka. Vi ses då.

