För två veckor sedan så planterade vi vårt första träd på vår tomt. Vi har några få träd redan men detta var det första som vi planterat. Det var en gåva från Karens moster Hannah, som Karen fick i födelsedagspresent i November. Vi har haft det stående på vår veranda sedan dess men nu är det i jorden på vår baksida och det är spännande att se hur fort det kommer att växa.

Det är ett Magnolia träd, en trädsort som är vanlig här i Sydstaterna. Den har kraftiga tjocka blad och vackra stora blommor som påminner om Vit Näckros, vilket passar mig som Södermanlänning.

Planterandes vårt första träd, ett Magnolia träd

Idag så köpte vi dessutom två stycken syrenbuskar vilket jag är väldigt glad över. Det finns ingen blomma eller träd som doftar så gott som syrener. Vi tänker plantera dem på sidan av vår lilla täckta utomhusveranda och hoppas att de kommer att påminna lite om sommar i Sverige. Det är svårt att veta vad som växer bra och hur det växer här i ett klimat som är så annorlunda från Sverige. Jag tror dock att var vi kommer att plantera dem, så får de lite sol men också välbehövlig skugga vilket är nödvändigt i Arkansas när temperaturen klättrar upp mot 40 grader sommartid.

Magnolia blomma (bilden lånad från Wikipedia)

Vi tvekade igår om vi skulle plantera 3 stycken eller 2 men experterna där vi köpte dem sa ‘do not crowd them’. Hur som helst när vi kom hem så kände jag att vi nog behöver 3 så jag får åka tillbaks på måndag och hoppas att de har åtminstone en kvar. De hade endast 5 stycken totalt i lördags. Tror inte att syrener är så vanliga här i södern, jag har aldrig sett dem någonstans i alla fall.

