Detta är första gången sedan jag flyttade till Arkansas som en s.k ‘snowday’ har deklarerats i förskott. Normalt sätt om det föreligger risk för svårt väglag, så annonseras detta på morgonen för oss som är delstats anställda. Oftast betyder s.k ‘inclement weather policy’ att man har på sig till kl 10:00 att infinna sig på sitt kontor. Kommer man in senare än 10:00 pliktar man med att ta semester för den tid som man har varit frånvarande i förhållande till sin arbetsdag. Exempelvis så börjar min normala arbetsdag kl 07:00. Om jag under ‘inclement weather policy’ infinner mig 10:30 så måste jag ta använda min semester tid för att plikta 3,5 timmar.

A Snowday, YEAH

Så räknas semester här i USA, inte i dagar utan i timmar som man har tjänat in och kan ta ut. Nu är dessa regler som Karen och jag följer annorlunda än de regler som man följer om man inte jobbar för delstaten. Jag vet faktiskt inte hur många privata företag som deklarerar att deras kontor är stängda, på det sättet som vår käre Guvernör gjorde idag. Hur som helst så är det första gången som detta har hänt så länge som jag har bott här i Arkansas.

Guvernör Mike Beebe

Oftast om vädret är osäkert så måste man upp tidigt och se om något meddelande har inkommit att man kan infinna sig senare än normalt till jobbet. Detta meddelas både via tv, radio eller om man anmäler sig till vissa epostsändningar eller SMS-utskick.

Idag så blev jag medveten om att alla delstatskontor var stängda imorgon av en kollega till mig som jag råkade träffa på Kroger där jag hade stannat för att köpa ‘mjölk och bröd’ !!!! (Låt mig komma tillbaks till detta). Min kollega Bonnie sa att man redan hade skickat ut ett meddelande att vi skulle hålla stängt imorgon pga det ankommande snö-ovädret. Nu är det ankommande snö-ovädret inget speciellt för svenska förhållanden. Vi kanske kommer att få mellan 7-25 cm snö imorgon. Närmare än så har ingen lyckats komma i beräkningarna. Men eftersom detta är abnormt för Arkansas så tog alltså vår käre Guvernör beslutet att stänga ner alltihop i stället för att vänta tills imorgon och se hur illa det blir.

Så var det förra fredagen. Jag ville inte åka till jobbet i min bil eftersom mina däck inte längre lämpar sig för den minsta vinterväglags körning så jag åkte med Karen till jobbet som har friskare däck. Klockan 9:00 fick vi besked att våra delstatskontor stänger fr.o.m kl 12:00 men Karens myndighet beslutade att stänga redan 10:15 så jag var tvungen att lämna då.

Eftersom vi inte har några vidare allmänna kommunikationsmedel och att man inte kan gå hem så blir man väldigt beroende av just att komma hem med sin bil.

På vägen hem stannade jag på Kroger för att handla mat för alla eventualiteter om vi skulle bli insnöade i mer än en dag. Det är något jättekonstigt med folk här och jag antar att det är endast i Arkansas eller i de andra sydstaterna som detta händer eftersom vi inte får snöoväder så ofta men här bunkrar folk som om att de skulle uthärda ett kärnvapenkrig. Det som ‘alla’ säger att de måste hem för att köpa är ‘milk & bread’ och jag har inte fått klart för mig varför detta är vad alla säger sig vilja bunkra för de köper allt som de vill ha under snödagen och det är nog också mycket mer öl och chips som åker ner i vagnen).

Kroger var fullare än innan Thanksgiving med folk som köpte allt de anser sig behöva för att vara belägrade i 2 månader. På Fredag skall vi få 15 grader varmt så all snö och is som faller i natt och imorgon är borta på Fredag.

Men jag kan inte låta bli att njuta av situationen. Det är något speciellt med att känna att man blir ‘belägrad’ av någonting så oskyldigt som snö och att man är ledig från jobbet och skolan och måste stanna hemma i sängen och titta på film hela dagen. Usch vad jobbigt…..NOOOOOT

