Jag har förmodligen skrivit om detta redan tidigare i min blogg men här är en uppdatering om Påsk i USA anno 2011. Trots att USA är ett av världens mest religiösa länder så är det förvånande för en Svensk att långfredag och annandag påsk här i USA är vanliga arbetsdagar. Eftersom nästan alla jobbar som vanligt blir det svårt att känna den där förväntan över långledighet som man alltid hade i Sverige. Påsken är man ju garanterad minst fyra lediga dagar i Sverige och oftast fyra och en halv eftersom de flesta företag gör skärtorsdagen till en halv arbetsdag. Med så många garanterade fria arbetsdagar så är det ju frestande i Sverige att lägga till ett antal komp eller semesterdagar och därmed kanske få en hel veckas ledighet.

För min del så slumpade det sig i år så att min lediga fredag (som jag har varannan vecka) i år föll på långfredagen (eller Good Friday som det heter i USA) och jag beslutade mig att ta en semesterdag på måndag. Sedan så blir det ju inte så mycket firande i övrigt a la Sverige eftersom traditionen inte är densamma när det gäller högtider och matfrosseri i USA som i Sverige. Jag försökte de första åren här att efterlikna lite av det som vi gör i Sverige med att laga speciella svenska maträtter etc men det blir för mycket jobb och kostar för mycket eftersom det i slutänden endast är jag som uppskattar de svenska maträtterna. Så i år gjorde jag inte ens en ansträngning till detta. Kanske blir det likadant med julfirandet vad det gäller maten i framtiden för under de år som jag har bott här har jag har lagat julmat i flera dagar för att sedan uppleva att julfirandet runt bordet är över på mindre än en halvtimme a la Amerikansk tradition eftersom Amerikaner inte tillbringar timmar runt bordet vid högtider så som vi gör i Sverige.

Karens lilla systerdotters dotter tillbringade långfredagen med oss och Karen hade gömt plastägg fyllda med godis och pengar överallt i huset och i Amerikansk tradition fick Brooke leta rätt på dessa ägg som ‘påskharen’ hade gömt lite här och där.

Annars så har vi planerat runt mer trädgårdsarbete. Igår var vi på jakt efter sten som vi vill lägga runt vissa rabatter för att undvika bortspolning av jord och mull när det regnar och av en slump så hittade vi då ett träd/buske kallad ‘Leyland cypress’ som vi funderat på att plantera i vår bakgård. Bakom vårt staket har tidigare funnits ett stort tomt fält som nu har ockuperats för lägenhetsbygge. Vi har därför funderat på hur vi skall kunna plantera något längs vårt staket som skärmar av både för ljud och insyn men har inte bestämt oss för vad.

Bambu var första förslaget för att det är billigt och växer oerhört snabbt. Det visade sig dock att det växer okontrollerat så vi la bambun åt sidan. Leyland Cypress var ett annat förslag men vi hade tills igår inte hittat något växthus som sålde dem. Igår hittade vi ett stort antal som redan var riktigt höga och som inte kostade för mycket. Vi åkte genast hem för att mäta hur många som vi skulle behöva men ringde sedan runt till andra växthus för att höra oss för om denna träd verkligen trivs här i varma Arkansas under sommaren eftersom detta skulle bli en ganska så stor investering trots att priset per träd var bättre än vi vågat hoppas på.

Till vår besvikelse så fick vi veta av ett annat växthus att just Leyland Cypress just nu lider av ett stort problem i Arkansas. Flera av dessa träd har drabbats av något slags virus som gör att barren blir bruna och faller av. Det var trist eftersom vi inte tror att vi kan hitta någon annan buske/träd som växer lika högs/brett och fort som just Leyland cypress (förutom Bambu).

Jag har aldrig tidigare haft intresse för trädgårdsarbete men det börjar faktiskt utvecklas till något som vi skulle kunna kalla en hobby. Att det dessutom är så arbetsintensivt är väl bara en fördel om man vill få lite motion i kombination med arbete.

