Tiny Tim’s välmenande välgångshälsning får blir rubriken på denna julhälsning från Arkansas. Har faktiskt sett Dickens “A Christmas Carol” nästan varje dag den senaste veckan. Förra lördagen såg Karen och jag den “live”, fint framförd på “The Rep”, en teater här i Little Rock. Vi blev positivt överraskade att den framgfördes som en musikal vilket passade alldeles utmärkt. Sedan så har jag sett olika versioner av filmen på tv de senaste dagarna och så sent som igår Disney versionen med verkliga skådespelare och animeringar med Jim Carrey som Uncle Scrooge.

Det är en väldigt bra berättelse tycker jag och bara det faktum att jag har sett den så många gånger den senaste veckan utan att tröttna tycker jag är bevis på detta.

Som säkert de flesta vet så är Juldagen här i USA den stora firar dagen, inte Julafton som i Sverige. Idag så skall Karen och jag hem till hennes kusin som har bjudit in stora delar av familjen. Imorgon skall vi fira med Karens närmaste familj här hos oss. Som jag tidigare har nämnt här på bloggen så är högtider här i USA inte riktigt samma sak som i Sverige. Jag tycker inte att man firar lika mycket och Julen är inte lika stor som högtid som i Sverige. Snarare är det Thanksgiving som är den största högtiden på året men inte ens då tycker jag att Amerikanen kommer i närheten av det firande som vi Svenskar har runt Jul eller Midsommar.

På ett sätt är det väl skönt för ofta som svensk så har vi sår stora förväntningar på dessa högtider att det är lätt att bli besviken eller uttröttade av all förväntan om saker som man skall köpa eller göra. Men just vid dessa högtider så saknar jag känslan som man har i Sverige när allt är klart för firande och man kan njuta av maten och umgänget och bara koppla av.

Jag har tidigare försökt att hålla svenska mattraditioner vid liv här i Arkansas men där är nästan omöjligt eftersom det är så svårt att få tag på saker som är de enklaste i Sverige. Jag har t.ex haft ett litet lager av Apotekets glöggextrakt men nu är det bara en flaska kvar och den skall vi använda idag när jag tar med glögg till firande hos Karens kusin. Så glöggen vi skall ha på Juldagen kommer för första gången att bli gjort på ett hemma gjort extrakt som inte var det lättaste att få till och jag vet ännu inte om det kommer att bli lyckat eller ej. Försök att hitta hel ingefära, pomeransskal, hel kardemumma här i Little Rock. Det är inte enkelt. Jag hittade faktiskt hel kardemumma till sist men den var skitdyr. Den var dock oskalad vilket jag aldrig har sett i Sverige så när man bröt själva kardemumma skidan så kom kardemumma fröna ut med en härlig färsk doft, starkare än jag har känt någonsin i Sverige för där har jag bara sett fröna. Så den delen kanske t.o.m blir bättre än vad den skulle ha varit om jag hade hittat kardemumma som den säljs i Sverige.

Pomeransskal översatte jag till “Bitter orange” men det gick inte att htta så jag improviserade och köpte Kumquats i stället. Det verkade inte helt ologiskt. Hel ingefära trodde jag att jag skulle hitta men det blev en “karamelliserad” ingefära i stället och den smakade starkt från ingefära så det skall kanske funka. Det enda som inte var några problem att hitta var hela kanelstänger, russin och vodka så jag får återkomma med hur detta blev efter provsmakningen på Juldagen.

Annars så har jag gjort 150 st köttbullar som vi skall äta idag och imorgon. Förra året saltade jag in en rå skinka som jag kokade får att få till den svenska julskinke smaken men den orkar jag inte med i år. Det blir färdig kokt i stället och jag börjar bli van vid det. Sedan skall jag röka fläskfile och revbensspjäll samt göra potatisgratäng så det blir inte en traditionell svensk jul men efter några år så blir det så här. Det är för mycket jobb och kostar för mycket att göra ett traditionellt svenskt julbord som i slutänden endast jag själv uppskattar.

Karen och jag skall byta julklappar ikväll när vi kommer hem så det blir lite svensk tradition trots allt. God Jul – Merry Christmas – God bless us all – EVERYONE

 

 

