Idag är det Askonsdagen eller Ash Wednesday som man säger här i USA. Vi kom precis tillbaks från kyrkan i Little Rock där högmässan pågick mellan 18:30-19:30. På Askonsdagen är det väldigt speciellt eftersom aska ritas i pannan på alla i församlingen under en speciell ceremoni som bara händer just på Askonsdagen. Jag vet inte om man gör detta i Svenska kyrkan eftersom jag inte var en speciellt regelbunden kyrkobesökare när jag bodde i Sverige men eftersom Svenska kyrkan åtminstone till för ca 20-30 år sedan följde den Katolska kyrkans traditioner och liturgi i mångt och mycket så är det inte omöjligt.

Här i USA så har även icke Katolska kyrkor börjat med att distrubera aska på Askonsdagen och jag hörde att det t.o.m finns “drive-in” kyrkor (inte Katolska), där man kan köra förbi och bli ritad i pannan med ett kors.

AshWednesdaySnipped

Askonsdagen är också inledningen på fastan och som Katolik så skall man under denna dag begränsa sig till endast ett mål mat som inte skall innehålla kött. Fastan pågår t.o.m Långfredagen som avslutar fastan på samma sätt som den startade, endast ett mål mat som inte skall innehålla kött. Däremellan skall man avstå från just kött på alla fredagar i fastan. Annars så är det inget mer som uttryckligen påbjuds som Katolik under fastan. Man skall dock välja att försaka något som man väljer själv och som är en betydande uppoffring. Man skall också tänka extra på att göra goda gärningar och att stödja och hjälpa de i nöd.

Eftersom denna blogg inte har uppdaterats på ett bra tag så kanske någon som ramlar in nu undrar var det här inlägget kom ifrån helt plötsligt. Förra året så beslutade jag mig för att lära mig mer om Katolicismen och påbörjade i Juni 2012 en kurs som heter RCIA. Nu när påsken närmar sig och därmed min konvertering så tänkte jag skriva lite om just detta.

I nästa inlägg planerar jag att berätta lite mer om vad RCIA är.

45

