Ett vinterväder med is-regn faller över Arkansas ikväll och det är tveksamt om vi kan ta oss till jobbet imorgon. Onsdag kvällar så är det annars föreläsning i RCIA programmet men ikväll fick vi ett meddelande om att klassen var inställd pga vädret. Kvällens tema var “The Eucharist” eller “Nattvarden” som det heter på Svenska. Jag är känner endast till det namnet på företeelsen på Svenska men på engelska heter det “Eucharist”, “Communion” eller “The Lords Supper” och jag vet inte om det är exakt detsamma som menas eller om det finns en distinktion mellan dessa begrepp. Kanske det förklaras i de delar som vi förväntades läsa inför kvällens möte men jag har inte hunnit med detta ännu.

Nattvarden är ett av sju sakrament i den Katolska kyrkan. De övriga sakramenten är: Dopet, Konfirmationen, Bikten, Äktenskapet, Prästvigning och Sista smörjelsen. I den Lutherska kyrkan så räknas endast två av dessa som sakrament, Dopet och Nattvarden men Martin Luther kallade också bikten för ett sakrament även om den inte idag fungerar som sådant i den Lutherska läran. Ett sakrament är en särskilt helig rit, symbol eller ceremoni som representerar ett högre religiöst värde.

Katolska kyrkan liksom den Lutherska kyrkan accepterar dop förrättat i andra Kristna trossamfund så en person som konverterar liksom jag kommer inte att bli omdöpt i Katolska kyrkan eftersom jag redan är döpt i en Kristen kyrka. Ett undantag som nämndes när vi diskuterade just Dopet på förra veckans RCIA möte var Mormon kyrkan som inte är en av de kyrkor vars dop erkänns av den Katolska kyrkan av anledningen att Mormoner inte tror på treenigheten. Däremot så kommer ett antal personer i min RCIA klass att bli döpta på påskdagen då vi tas upp i kyrkan eftersom de inte har blivit döpta tidigare.

Ikväll hoppas jag att Guvernören antingen proklamerar “Inclement weather policy” vilket innebär att vi inte behöver vara på jobbet förrän kl 10:00 i morgon bitti eller stänger alla delstats myndigheter. Detta väder är inget som man vill ge sig ut i på vägarna.

38

