Idag är det fredag och enligt traditionen så avstår Katoliker från kött på fredagar under fastan. Fram tills någon gång på 60-talet (har inte kollat den uppgiften) så avstod man som Katolik från kött på alla dagar men det ändrades för några decennier sedan till att bara inkludera faste perioden. Karens föräldrar kommer dock ihåg tiden när det var alla fredagar på året. Vår präst har också sagt att vi inte skall bli överraskade om Kyrkan går tillbaks till varje fredag i framtiden. Kanske han vet något som inte vi vet?

Året om på restauranger här i Arkansas så serveras Catfish på just fredagar och även om det som sagt inte är ett krav just nu på att avstå från kött alla fredagar på året så äter man här i södern ofta just Catfish på fredagar. Jag funderade själv på att till lunch åka till en liten restaurang som Karen upptäckte när hon hade ett revisionsuppdrag i Morgan, några kilometer från Maumelle där vi bor. Det var den bästa Catfish rätten som jag har ätit i Arkansas och jag har ätit många. Catfish är nästan alltid friterad och serveras med pommes frites, remouladsås, cornfritters, hush puppies, cole slaw och rå lök. Jag brukar också stänka lite tabasco över fisken. Det är just kombinationen som jag tycker gör detta till en mycket god maträtt. Jag har faktiskt provat Catfish som grillats och det var faktiskt inte så illa men det är sällan man ser den serverad så. Om någon undrar i Sverige vad för sorts fisk som Catfish är så rekommendar jag att läsa på Wikipedia. Den närmaste översättning som jag kan komma till på Svenska är “Mal” men det finns många olika sorters malfiskar har jag förstått.
Är det då en uppoffring att avstå från kött på fredagar kanske någon undrar? Jag tycker inte det. Det som är svårast är att komma ihåg att göra detta.

Catfish med pommes fritesm cole slaw, tartar sås och hush puppies. Jag ser inga corn fritters på denna bild

Catfish med pommes frites, cole slaw, tartar sås och hush puppies. Jag ser inga corn fritters på denna bild

Jag har en liten korrigering att göra från ett tidigare inlägg. Jag påstod då att den församling som Karen och jag tillhör är den andra största i Arkansas och det visade sig vara inkorrekt. Förmodligen så grundade jag min uppgift på något som jag endast hört men kollade inte upp fakta. Det kan säkert vara så att vår kyrka tidigare var den andra största i Arkansas men den nordvästra delen av vår Stat har växt enormt de senaste åren och en stor del av befolkningstillväxten där är arbetare från Mexiko som immigrerat som arbetskraft till industrin i denna del av Arkansas. Som de flesta vet så är Mexikaner ett Katolskt folk så det kan förklara tillväxten i Katolska kyrkor i denna del av Arkansas. Vår kyrka “Christ the King” kommer nu först på femte plats i storleken i Arkansas och den största är en kyrka som heter “St. Raphael Church” och som ligger i Springdale. Denna kyrka har hela 20.569 medlemmar vilket är en helt enorm siffra med tanke på att det totala antalet Katoliker i Arkansas är drygt 100.000, så denna kyrka har alltså en femtedel av dessa Katoliker som medlemmar. Här är listan på de tio största församlingarna i Arkansas. De flesta av dessa ligger just i det nordvästra hörnet av vår Stat.

36

