Nu är det endast tre dagar kvar innan Påve Benedict XVI lämnar sitt ämbete för ett liv som pensionär. Ett mycket ovanligt beslut som senast skedde för 600 år sedan och om man räknar när det skedde på helt frivillig väg så är det 700 år sedan. Tycker det är synd att inte fler påvar har fattat det beslutet när de kommit till åren och inte orkar fortsätta. Jag kommer ihåg att Johannes Paulus II (eller John Paul II som han heter på engelska) såg väldigt skröplig ut på slutet och verkade ha väldigt svårt att utföra sina uppdrag. Dessutom så är ju Benedict XVI redan ett år äldre än Johannes Paulus II var vid sin bortgång.

Det har fått mycket uppmärksamet i media och just nu pratar de faktiskt om detta på CNN som jag har på TVn. Det skall bli spännande att se vem efterträdaren blir. Många har ju uppfattningar om detta och lite förvånande kommer jag ihåg hur många i Sverige som engagerade sig i dessa diskussioner senast det begav sig för sju år sedan. Man skulle ju kunna tro att det endast är Katoliker som intresserar sig för detta men så verkar det inte vara. Jag tror väl knappast att Påven har något som helst inflytande på hur en Svensk lever eller verkar.

Johannes Paulus II vapensköld förde tankarna osökt till Sverige

Johannes Paulus II vapensköld förde tankarna osökt till Sverige

Regnet vräker ned utanför och våren verkar dröja här i Arkansas i år. Det lär bli varmt snart nog och länge så jag sörjer inte allt för mycket. Just den här tiden på året har dock varit mildare tidigare år som jag har bott här och mars 2007 minns jag fortfarande som en av de bästa svenska somrar som jag har upplevt, utanför Sverige.

33

