Jag mellanlandar endast hemma idag eftersom det är onsdag och efter jobbet och innan RCIA mötet som vi har på onsdagar klockan 19:00 så blir det knappt en timme hemma innan det är dags att vända tillbaks till Little Rock. Det känns som att det har varit en lång resa sedan RCIA startade i juni förra året. Nu är det endast lite mer än en månad kvar innan det är dags för konvertering på påskafton. Jag glömde nästan bort att RCIA faktiskt fortsätter två veckor efter påsk med de sista föreläsningarna kallade “Mystagogia”.

Annars så är vi nu två veckor in i Fastan eller “Lent” som det heter på engelska. Jag gav ju upp öl som en uppoffring under denna period men jag har inte druckit någon alkoholhaltig dryck på två veckor. När jag tänker efter så får jag nog gå tillbaks till min tid i lumpen för när detta hände senast. Jag tror nog att det är ovanligt att någon som inte är absolutist avstår från alkohol i mer än två veckor om man inte är sjuk eller gravid, eller så.

Jag provade att fasta en gång 1999. Under tio dagar åt jag ingen fast föda och drack endast någon märklig sorts palmsirap som man rörde ut i citron saft. Så illa är det inte under denna fastan. Även om det var en intressant upplevelse att leva utan fast föda i tio dagar så är det inget som jag vill göra om. De första dagarna gick bra för mig jämfört med andra som jag pratade med. För vissa människor verkar det vara otänkbart att vara utan fast föda i endast en dag men det hade jag inget problem med. Det var snarare efter ca sju dagar som jag började känna mig dålig och undrade om jag skulle klara av det.

Etikett från en mycket god öl som jag kan rekommendera. St Bernardus 12

Etikett från en mycket bra öl som jag kan rekommendera. St Bernardus 12

Jag ger dock inte upp så lätt om jag har bestämt mig för något så jag genomförde tio dagars fastan utan att ge upp men det var ingen rolig tid. Den nuvarande fastan med att avstå från kött från fredagar och öl (alkohol) är betydligt enklare på det sättet.

Förra året läste jag om en ölälskare som gjorde motsatsen. Han gav upp all föda förutom öl under fastan. Han motiverade detta med att det var just så som många katolska munkar tillämpade fastan. Eftersom de inte kunde äta fast föda så bryggde de extra “näringsrika” öl till fastan. Nu är det ju så att ju mer näringsrik malt som man har i vörten, desto mer alkohol jäser ut i ölet. Så föddes säkert många av de finaste klosterölen som idag kommer just från Katolska munkbryggerier. Det måste dock bli svårt att få något gjort om man dricker så stark öl på fastande mage. Men munkarna kände sig säkert saliga efter ett par stop från kloster bryggeriet,

31

