Det blev fisk idag igen för min del eftersom vi inte kan äta kött på fredagar. Karen och jag åt lunch på en restaurang som heter “Red Lobster” och som specialicerar sig på fisk och skaldjur. Det blev flundra för min del i stället för den vanliga friterade Catfishen. Det var ok men inte så mycket mer. Arkansas är ju en s.k “landlocked state” vilket innebär att vi inte har någon kust. Jag föredrar att äta fisk på platser där fisken inte behöver transporteras långa vägar till bordet. Det är liksom det som jag tycker är det fina med fisk. Om den är färsk så smakar det inte “fisk” 🙂

Ett radband eller "Rosary" som det heter på engelska

Ett radband eller “Rosary” som det heter på engelska

På lördag har vi från RCIA programmet en obligatorisk högmässa som vi skall deltaga i tillsammans med vår sponsor. Det kallas “First Scrutiny” och är den första av tre tillfällen då vi som blivande Katoliker skall “visa upp oss” i kyrkan inför församlingen. Jag tror att vi endast skall sitta på några särskilda avgränsade bänkar och prästen kommer förmodligen att nämna något om oss inför församlingen men så mycket mer tror jag inte att det blir. Den första av dessa s.k “Scrutinies” blir alltså till högmässan imorgon klockan 17:00, vilket är en s.k “Vigil mass”. Nästa vecka blir det redan klockan 8:00 på söndagen för “Second scrutiny” och veckan efter klockan 10:30 för den sista, “Third scrutiny”. Tanken är väl att samtliga församlingsmedlemmar skall få en chans att se vilka personer som avses att tas upp i församlingen till Påsk. Man får väl hoppas att det är en symbolisk skrutinisering så att ingen reser sig upp och säger att “honom kan vi inte ta med“. Vore trevligare om de i stället säger “honom skall vi ha“, som i sagan om tjuren Ferdinand på julafton 🙂

Oj så mycket närmare det känns nu när det endast är 29 dagar kvar. När det var 40 och 30 dagar kändes det som en evighet men nu känns det som att nedräkningen är på gång på allvar.

29

