Jag vet inte ens om “skrutinisering” är ett riktigt ord på svenska men jag använder det ändå. Igår så var det alltså “First Scrutiny” avseende vår RCIA klass som deltog i högmässan klockan 17:00. Vi hade reserverats de mest prominenta bänkarna i mitten, längst fram i kyrkan. Prästen inledde mässan med att hälsa oss välkomna och berättade för resten av församlingen vilka vi var och varför vi var där. Ingen ropade varken “Honom skall vi ha” eller “Han får inte vara med“, så jag tror att allt gick bra. Prästen och församlingen läste också några speciella böner över oss.

Efter högmässan var över så stannade RCIA klassen kvar tillsammans med ledarna från klassen för att ha en liten rundvandring i kyrkan. Vi gjorde en liknande sak förra året i början av programmet men igår var det lite grundligare och vi fick se mer som vi inte hade sett då. Jag tog bilder under rundvandringen och tänkte visa dem med kommentarer av vad som de föreställer.

Detta är tabernaklet där de konsekrerade oblaterna som blivit över från mässan förvaras

Tabernaklet

Detta är tabernaklet där de konsekrerade oblaterna som blivit över från mässan förvaras. Tabernaklet är placerat på väggen bakom altaret.

En närbild på tabernaklet

En närbild på tabernaklet

En närbild på tabernaklet med yttre dörrarna stängda.

Tabernaklet med de främre dörrarna öppnade

Tabernaklet med de främre dörrarna öppnade

Tabernaklet med de yttre dörrarna öppnade och de inre dörrarna synliga.

Den röda ljuslyktan som i Katolska kyrkor visar var i kyrkan som tabernaklet är placerat och alltså den punkt mot vilken man riktar sig vid ingång och utgång innan man gör genuflect och korstecknet

Den röda ljuslyktan på väggen bakom tabernaklet

Den röda ljuslyktan som i Katolska kyrkor visar var i kyrkan som tabernaklet är placerat och alltså den punkt mot vilken man riktar sig vid ingång och utgång innan man gör en genuflect och korstecknet. Oftast så är tabernaklet placerat bakom altaret men så är inte fallet i alla kyrkor.

Klockorna som korgossarna eller korflickorna ringer tre gånger i när prästen konsekrerar brödet och vinet

Klockor på en bönpall

Klockorna som korgossarna eller korflickorna ringer tre gånger i när prästen konsekrerar brödet och vinet, här placerad på bönpallen som korgossarna eller korflickorna använder.

RCIA klassen samlad uppe vid altaret för rundvandringen i kyrkan

RCIA klassen samlad uppe vid altaret för rundvandringen i kyrkan

Ett mycket vackert krucifix i glas som pryder altaret

Ett mycket vackert krucifix i glas som pryder altaret

Detta glaskrucifix satt stigare på en stav som användes under processionen in i kyrkan och som vanligtvis bärs först av en korgosse eller korflicka. Den pryder dock nu altaret i vår kyrka och är mycket vackert tycker jag. Den ser annorlunda ut om man tittar på den från fram eller baksidan men tyvärr så fick jag ingen bild av baksidan.

De särskilt stora oblater "Hosts" som prästen håller upp under konsekreringen. Jag tror faktiskt att de kallas "Hostia" på svenska, eftersom jag sett detta i Katolska kyrkan i Stockholm.

Hostia

De särskilt stora oblater “Hosts” som prästen håller upp under konsekreringen. Jag tror faktiskt att de kallas “Hostia” på svenska, eftersom jag sett detta ord användas i den Katolska bokhandeln i Stockholm som ligger precis bredvid den Katolska Kyrkan vid Kungsträdgården. Till min förvåning då, såg jag att de faktiskt sålde konsekrerade Hostias på bokhandeln i Stockholm.

Detta är kapellet till kyrkan där en Hostia alltid finns utställd i en särskilt gyllene hållare som kallas "Monstrance". I vår kyrka så finns det alltid någon som vakar över hostian, 24 timmar om dygnet, varje dag. Enda undantaget är när en mässa äger rum. Då täcks Monsterance med en duk.

Kyrkokapellet med Hostian placerad i den s.k “Monstrance”

Detta är kapellet till kyrkan där en Hostia alltid finns utställd i en särskild gyllene hållare som kallas “Monstrance”. I vår kyrka så finns det alltid någon som vakar över den konsekrerade hostian, 24 timmar om dygnet, varje dag. Enda undantaget är när en mässa äger rum. Då täcks Monstrance med en duk. Man kan anmäla sig till att vaka i Kapellet, en timme per vecka i ett särskilt schema som upprättas för hela året. Christ the King som är en stor kyrka har tillräckligt med frivilliga för att kunna ha någon där varje timme av veckans 168 timmar. Därför kallas det av vi har “Perpetual adoration” i kapellet.

Här i sakristian har prästerna sin garderob med de olika kåporna som bärs beroende på liturgisk färg. Här de mer ovanliga som bärs vid Advent (blått och rosa) samt Heliga Martyrers dagar (röda)

En titt in in prästernas garderob

Här i sakristian har prästerna sin garderob med de olika mässhakarna som bärs beroende på liturgisk färg. Här de mer ovanliga som bärs vid Advent (blått och rosa) samt under Heliga Martyrers dagar (röda).

Här de mer vanliga mässhakarna som bärs under de flesta söndagar, grönt och vitt

Här de mer vanliga mässhakarna som bärs under de flesta söndagar, grönt och vitt

Här de mer vanliga mässhakarna som bärs under de flesta söndagar, grönt och vitt. De vita är mer gyllene färgade och har en rödbrun teckning som går över axlarna och centrerat på framsidan från halsen mot fötterna

Rökelsekaret som hänger här för att svalna av. Det användes under högmässan i går kväll

Ett rökelsekar

Rökelsekaret som hänger här för att svalna av. Det användes under högmässan i går kväll. Jag tycker om lukten från rökelse men jag kan förstå om många som är extra känsliga tycker att den är stark.

Dopfunten.

Dopfunten.

Tyvärr så fick jag inte med dopgraven som omger dopfunten och som används när man döper vuxna. Den är endast ett par fot djup så den används inte som i Baptist kyrkor när man helt sänker den som skall döpas under vatten. De som skall döpas under påskaftons mässan blev dock varse nu för första gången att de kommer att bli ordentligt våta eftersom de skall gå i dopgraven på en sida om dopfunten och sedan vandra igenom den till andra sidan dopfunten. En ung kvinna som stod bredvid mig frågade hur de skall göra eftersom de kommer att bli våta och vår diakon förklarade att de får gå ut och byta om efter dopet innan de kommer tillbaks in i kyrkan för den fortsatta konverteringen.

Vänstra sidan av vår kyrka sedd uppifrån musikläktaren

Vänstra sidan av vår kyrka sedd uppifrån musikläktaren

Högra sidan av kyrkan sedd uppifrån musikläktaren

Högra sidan av kyrkan sedd uppifrån musikläktaren

Center av kyrkan sedd uppifrån musikläktaren

Center av kyrkan sedd uppifrån musikläktaren

27

Advertisements