När tiden för konfirmation kommer för Katoliken så väljer man ett särskilt skyddshelgon som sitt “konfirmationsnamn”. Jag nämnde tidigare att jag hade läst om detta i RCIA programmet men det har inte tagits upp hittills på någon föreläsning så i lördags när vi träffades i kyrkan så frågade jag om detta. Ledarna sa att vi kommer att kunna leta upp ett skyddshelgon i en särskild bok som de kommer att ta med till föreläsningen om konfirmationen men pga den inställda föreläsningen för ett par veckor sedan så blir det inte förrän Påskafton, samma dag som vi tas upp i kyrkan.

Saints

Det är alldeles för sent tycker jag om man inte har funderat på det tidigare. För min del är det inga problem eftersom jag visste om detta redan tidigt förra året och på ett tidigt stadium valde ett skyddshelgon som betydde något speciellt för min del. Men för den som inte vet om detta tycker jag det blir stressigt att plocka ut något skyddshelgon samma dag som vi har ett späckat program från tidiga morgonen till sena natten.

Jag frågade dock en av ledarna om det helgon som jag hade valt ut var ok och det var det absolut fick jag veta. Jag fick intrycket att det inte är någon riktig granskning eller godkännande som behövs för att välja ett skyddhelgon, åtminstone inte för vuxna. De tonåringar som konfirmeras granskas dock så att det verkligen är ett helgon som de väljer och inte något som de hittar på som Sankte Batman eller så.

Så vilket helgon har jag då valt? Det tänker jag inte berätta, inte just nu i alla fall men jag kan säga att det är varken Sankt Eskil eller Sankta Birgitta och inte är det något av de många skyddshelgon som finns för ölbryggare heller.

26

