Igår fredag frågade min svärmor; som också är min sponsor i konverteringen, om jag och Karen ville följa med till kyrkan för “Stations of the Cross”. Det är en speciell mässa som äger rum varje fredag under fastan. Innan jag beslutade mig för att skriva ett inlägg på bloggen varje dag under fastan om Katolicismen så hade jag tänkt att deltaga i “Stations of the Cross” varje fredag i stället. Eftersom vi hade en del uppbokat en del fredagar så blev iden med bloggen något som fungerade bättre detta år, speciellt med tanke på att jag aldrig tidigare deltagit i “Stations of the Cross”.

När vi kom till kyrkan så kunde vi inte ens hitta parkeringsplats och det var helt smockfullt inne i kyrkan. Det visade sig att vi utan att veta om det, valt att gå den kvällen som elever från Christ the King skolan utförde ett spel runt detta i stället för den vanliga ceremonin. Det var elever från 5:e klass som spelade och de gjorde det väldigt bra tyckte vi. Julspel känner väl de flesta till i Sverige som något som man gör i skolan eller kyrkan men jag är tveksam till om man gör något liknande runt påsken, påskspel? Själv kommer jag ihåg att jag hade en väldigt obetydlig roll i ett julspel på lågstadiet som “Värdshusvärden” som avvisar Josef och Maria med orden: “Här är fullt, här finns ingen plats”, så att de senare var tvungna att slå läger i stallet. Vi tyckte som sagt att ungdomarna gjorde ett bra jobb men jag skall försöka hinna med ett till “Stations of the Cross” som utförs på det traditionella sättet eftersom det förmodligen blir min faste förpliktelse nästa år.

Femteklassarna från Christ the King skolan framför Påskspelet

Femteklassarna från Christ the King skolan framför Påskspelet

Idag så ville Karen få sin bikt avklarad men i stället för vår hemma kyrka så åkte vi till St Edwards kyrka som ligger i Downtown Little Rock eftersom de har bikt redan klockan 15:00 och högmässa klockan 16:00. Det är en mycket vacker äldre kyrka som påminner mer om de gamla kyrkor som finns i Sverige. Hela utsmyckningen bakom altaret är gjort i Schwarzwald i Tyskland och har skeppats över till Arkansas. Det är intressant att gå till en annan Katolsk kyrka och lägga märke till de små skillnader som finns i högmässan. Det här är en mycket mindre församling med endast 700 medlemmar jämfört med vår hemförsamling med dryga 5000 medlemmar.

Den här vackra utsmyckningen i St Edwards kyrka kommer frås Schwarzwald i Tyskland

Den här vackra utsmyckningen i St Edwards kyrka kommer från Schwarzwald i Tyskland

Imorgon är det dags för andra skrutiniseringen och det redan klockan 8:00. Inte blir det lättare av att vi ställer fram klockorna i natt här i USA så egentligen blir det redan 7:00 som vi måste vara där (om man tänker på den personliga dygnsrytmen). Jag tänkte att det kanske inte gör så mycket eftersom det blir intressant att gå klockan åtta för kanske första och sista gången. En sak som jag verkligen gillar med den Katolska kyrkan är flexibiliteten att kunna gå till kyrkan på lördag eftermiddag i stället för på söndag morgon och att det finns en högmässa klockan 18:00 på söndagen om man har missat att gå tidigare.

21

