Jag tror att de flesta känner till plikten att ge ett tionde av ens inkomst till kyrkan. På engelska kallas detta för “tithing”. Jag vet inte riktigt hur mycket pengar som den Svenska kyrkan får in på detta sätt men Svenska kyrkan får ju trots allt in en hel del pengar genom skatten. Jag tror att jag betalade ca 1,5% av min inkomst när jag bodde i Sverige till Svenska kyrkan vilket under ett år blir en ganska bra slant, i alla fall om man jämför med hur lite jag utnyttjade kyrkans service. Jag tror att vi snart får se många fler kyrkor i Sverige stänga igen för medlemsantalet minskar varje år och det innebär förstås mindre skattepengar till kyrkan.

Här i USA så kanske ingen blir förvånad av att höra att kyrkorna inte finansieras genom skatt utan helt är beroende på intäkter som kommer in genom kollekten. Man förväntas ge 10% av sin bruttoinkomst till kyrkan, inte bara i den Katolska kyrkan utan detta är ju något som är rotat inom Kristendomen och tillämpas i alla församlingar oavsett Kristen inriktning. Det är nog långt ifrån alla som ger så mycket som 10% av sin bruttoinkomst och enligt vår präst så är vår kyrka långt ifrån många Protestantiska kyrkor i bidragen från församlingsmedlemmarna. Kyrkan är dock helt beroende av dessa inkomster för att finansiera verksamheten inklusive byggnader, församlingsarbetares och prästernas löner. I vår kyrka så tar man upp två insamlingar per högmässa. Den första är en allmän insamling och den andra insamlingen går vanligtvis till att finansiera de lokaler där församlingsaktiviter äger rum utanför kyrkorummet. Om jag minns rätt så brukar man nämna en siffra på fyrtiotusen dollar per månad som behövs i den andra insamlingen för att betala av på dessa lokaler och hittills så har det lyckats. Om man estimerar att den första insamlingen är lite större så hamnar man på ca hundratusen dollar per månad vilket kanske låter mycket men om man slår ut detta på femtusen medlemmar blir det endast tjugo dollar per medlem och månad vilket är förstås långt ifrån tionde.

tithing

Nu vet jag ju inte helt säkert att de siffror som jag nämde är korrekta men de kanske ger en känsla trots allt för vad som behövs och hur lite som man ger i förhållande till tiondet. Speciellt när man betänker att det inte finns någon skatteinkomst att luta sig emot.

Idag är det endast 19 dagar kvar till påsk. Det låter lite jämfört med när jag startade mitt dagliga bloggande och det var hela 45 dagar kvar av fastan och bloggandet.

19

