Idag inleddes “Konklaven” i Vatikanen med syfta att välja nästa påve efter Benedict XVI. Nästa påve blir endast den femte som regerat under min levnad och den första som kommer att regera med mig som Katolik. Det hemlighetsfulla valet verkar väcka lika mycket uppmärksamhet som senast det begav sig för åtta år sedan. Karen frågade mig igår när vi tittade på nyheterna varför jag trodde att så många icke-katoliker är så intresserade. Mitt omedelbara svar var då att Katolicismen är världens största religion och ingen annan religion har en motsvarande omnipotent ledare såsom Påven är. Men jag tycker nog själv att det är lite märkligt.

The Holy See eller "Heliga Stolen" som ämbetet heter på Svenska

The Holy See eller “Heliga Stolen” som ämbetet heter på Svenska

Här i Little Rock så har Biskopen bjudit in alla Katoliker till Katedralen för en särskild mässa för att be att konklaven väljer “rätt” Påve. Vad som är “rätt” Påve finns det förstås olika åsikter om speciellt mellan Katoliker och icke-Katoliker men även mellan Katoliker. Jag kommer ihåg förra gången den begav sig och jag fortfarande bodde i Sverige och många icke Katoliker hoppades på en “modern” Påve som skulle föra den Katolska kyrkan “in i 2000-talet” som många uttryckte det. Eftersom jag gissar att de flesta av dessa icke Katolska svenskar inte ens är troende så verkar deras önskan vara en Påve som är så modern att man inte fäster så stor betydelse vid religiös tradition och kristna värderingar.

Eftersom jag själv har värdekonservativa åsikter och tycker att tradition fyller en viktig funktion i samhället så hoppas jag förstås på en Påve som kan modernisera administrationen av den Katolska kyrkan men som inte förändrar kärnvärderingarna som har levt med Kyrkan i över tvåtusen år. Jag tror att när samhället förändras i snabb takt så behövs det en fast tyngdpunkt i människors liv som inte förändrar traditioner som har överlevt i tusentals år bara för att samhället förändrats de senaste trettio åren.

Även den "lediga positionen" som Påve har sitt eget vapen

Även den “lediga positionen” som Påve har sitt eget vapen “Sede vacante”

Från dagens enda omröstning som ägde rum klockan 16:30 lokal tid blev ingen ny påve vald och den svarta röken bolmade ut ur den speciella skorstenen som monteras på Sixtinska kapellet för just detta tillfälle. Imorgon väntar nya omröstningar, den första klockan 9:30 och om den inte innebär 2/3 majoritet så väntar en till före lunch och upp till två på eftermiddagen. Om ingen Påve blir vald imorgon fortsätter samma procedur på torsdagen och om ingen Påve är vald då tar man en dag ledigt för bön innan en ny cykel tar vid om tre dagar på samma sätt. Om det efter trettiofyra omröstningar fortfarande inte finns en 2/3 majoritet så blir det en omröstning mellan den kandidat som fick flest och näst flest röster i den trettiofjärde omröstningen. Fortfarande gäller dock 2/3 majoritet så i princip skulle detta kunna fortsätta i evighet men man får förmoda att Kardinalerna blir trötta efter så lång tid och kommer till beslut. Vi får hoppas att det inte skall behöva gå så långt.

18

