Jag har tidigare skrivit om Bikten inom Katolska kyrkan men imorgon blir det allvar personligen för min del eftersom min första bikt någonsin kommer att äga rum imorgon kväll. Vi som skall konvertera fick en lista med lite olika datum och tider att välja på samt vilken av församlingens två präster som vi ville boka en tid med för detta. Jag är ledig varannan fredag från jobbet men tänkte att min lediga fredag inte var någon bra dag eftersom jag endast skulle gå hela dagen och fundera på den uppkommande bikten.

"Confession" som först listar alla budorden och när man klickar på varje budord listas eventualla synder per dessa

“Confession” som först listar alla budorden och när man klickar på varje budord listas eventuella synder per dessa

I stället så valde jag en fredag då jag jobbar eftersom jag ville undvika att ha för mycket tid att fundera på detta. De fredagar då jag jobbar är vanligvis en lättsam arbetsdag eftersom det sällan är möten på fredagar och jag slutar också klockan 15:00. Det kommer att funka fint tänkte jag men efter det att jag hade bokat tiden för bikt i kyrkan så blev jag uppbokad på ett speciellt möte på jobbet där jag måste göra en presentation för ett antal domare och advokater så min lättsamma fredag blev i stället en stressig fredag.

För varje synd som begåtts check markerar man i listan

För varje synd som begåtts check markerar man i listan

Karen som alltid gör excel listor för allehanda saker hon skall komma ihåg gör förstås sin bikt på excel blad som hon skriver ut och tar med till kyrkan. Jag funderade på om det fanns någon app till Iphone som man kunde ladda ner och det fanns det. Flera stycken faktiskt. Jag laddade ner en som var gratis som heter “Mea Culpa” och en som jag köpte för $1.95 kallad “Confession – A Roman Catholic app”. Jag provade båda men vet inte riktigt vilken som är bäst. Köpeversionen har färre listade synder medan den fria har så många att man nästan blir överväldigad.

Mea Culpa listar alla synder i två sektioner, en för "Venial" eller mindre allvarliga synder

Mea Culpa listar alla synder i två sektioner, en för “Venial” eller mindre allvarliga synder

Båda utgår från de tio budorden och har funktioner så att man på ett eller annat sätt markerar de synder som man begått och sedan summerar appen ihop det till en sammanställning som listas tillsammans med de böner eller ritualer som man går igenom under bikten. Jag kan inte bestämma mig för vilken av dessa appar som jag gillar bäst men jag funderar på om jag måste skriva ut dem på papper också för säkerhets skull för om det blir så att jag går ansikte mot ansikte med prästen imorgon i stället för att hålla mig bakom biktskärmen så vet jag inte riktigt hur det kommer att tas emot om jag börjar fumla med min Iphone under bikten.

Den andra sektionen i Mea Culpa innehåller "Mortal sins" eller mycket allvarliga synder

Den andra sektionen i Mea Culpa innehåller “Mortal sins” eller mycket allvarliga synder

Det finns en app för nästan allt nu för tiden som synes.

16

