Jag lovade att återkomma angående den speciella ceremoni eller mässa som vi bevistade igår. “Chrism mass” är alltså en speciell mässa som firas en gång om året i påskveckan. Tittar man på svenska versionen av Wikipedia så kallas detta för “Krisma mässa” vilket låter konstigt i mina öron men det är väl för att jag aldrig hört det svenska uttrycket tidigare. Wikipedia (både Svenska och Engelska) uppger dock att denna firas på Skärtorsdags morgonen men det verkar i så fall vara olika i olika församlingar för vår var som sagt igår måndag.

Vår präst Monsignor Malone kom in i slutet av prästtåget strax före Biskopen

Vår präst Monsignor Malone kom in i slutet av prästtåget strax före Biskopen

Det finns två huvudsakliga händelser som utspelas under denna mässa. Det första är förstås välsignandet och konsekrerandet av den olja som används i olika religiösa sammanhang under året. Den andra händelsen är att alla Katolska präster inom stiftet förnyar sina prästlöften inför Biskopen. I övrigt så följde mässan den vanliga strukturen av en högmässa med “Liturgy of the words” och “Liturgy of the Eucharist”. Eftersom jag ännu inte kan ta emot nattvarden förrän jag konfirmeras på lördag så fick jag ännu en gång gå upp med mina armar korsade över bröstet indikerande att jag inte kan ta emot nattvarden av ett eller annat skäl. Denna gången så var det dock självaste Biskopen som gav mig sin välsignelse så det var väl en värdig avslutning av sista gången som jag går upp med korsade armar.

Biskop Anthony B. Taylor

Biskop Anthony B. Taylor

Karen och jag anlände tidigt till Katedralen för vi visste att det skulle bli fullt och svårt att få sittplats annars. Katedralen i Little Rock är den äldsta kyrkan i staden färdigbyggd 1881 med en folkmängd som vida understiger dagens så det är ingen riktigt stor kyrka, faktiskt mindre än vår lokala kyrka i West Little Rock, Christ the King som har plats för mellan 800-1000 besökare.

Diakonerna bar in olje krusen

Diakonerna bar in olje krusen

När vi väl var bänkade så tog det alltså ca en timma innan ceremonin började med att alla prästerna i Arkansas tågade in. Jag försökte uppskatta hur många de var och gissar på någonstans runt 100 stycken. Det tog alltså en stund att få in samtliga av dem och placerade uppe vid altaret i den relativt lilla kyrkan. Sedan ungefär någonstans halvvägs in i mässan kom ett antal diakoner bärande de stora krus som oljan förvarades i. Det var tre olika slags oljor där de första två välsignades och den sista blandades med balsam och konsekrerades. Den olja som är konsekrerad och blandas med balsam är den som kommer att användas vid konfirmationen. De andra oljorna används vid dopet och de sjukas smörjelse.

Biskopen och alla prästerna välsingar Chrism oljan

Biskopen och alla prästerna välsingar Chrism oljan

Det var en vacker och intressant ceremoni att bevittna men jag hade nog förväntat mig att det skulle vara mer olja än cirka 4 liter gånger tre för så stor uppskattar jag att de krus var som de bar in, ungefär en gallon var eller lite mindre än fyra liter. Det skall ju räcka hela året för alla församlingar i Arkansas men det kanske det gör eftersom man inte använder så mycket per gång.

4

