Det svenska namnet på denna dag kommer av ordet “Dymmel” som är ett gammalt ord för de kläppar av trä som man ersatte metallkläpparna i kyrkklockorna med. Detta för att dämpa klangen i denna veckan som också kallas stilla veckan. På engelska har jag inte hittat något särskilt namn för just onsdagen även om det finns namn för de andra dagarna såsom “Maundy Thursday”, “Good Friday”, “Holy Saturday” och “Easter Sunday”.

Som jag har nämnt tidigare på den här bloggen så finns det inga dagar i Påskveckan som man är ledig i USA. Långfredagen och Annandag Påsk är vanliga arbetsdagar. Själv har jag dock tagit ledigt tills nästa onsdag. Ikväll så kommer att antal par från vår RCIA klass som tidigare varit gifta i andra kyrkor att gifta sig inom den Katolska kyrkan och vi från RCIA klassen är inbjudna till denna ceremoni.

Imorgon Skärtorsdag är det dags för ceremonin då prästerna tvättar fötterna på några av församlingsmedlemmarna i kyrkan på samma sätt som Jesus gjorde med sina lärljungar. Långfredagen är som jag förstått en tyst och stilla dag i kyrkan. Jag har aldrig varit i kyrkan på Långfredagen så jag vet inte helt säkert hur denna mässa är. På fredag är det dock “Levande Stations of the Cross” klockan 15:00 i vår kyrka och mässa klockan 18:30.

Sedan på lördag så börjar vår heldag tillsammans med RCIA klassen i församlingshemmet klockan 10:30 och pågår till 20:00 då Påskaftonsmässan börjar. Anledningen att den inte börjar förrän så sent är att man väntar på att solen skall gå ned innan mässan påbörjas för i kyrkan kommer det att vara helt mörkt och sedan gradvis kommer samtliga att tända ett individuellt stearinljus.

Det blir dop av alla odöpta och sedan konfirmation och första nattvarden för oss RCIA studenter och alla andra som beslutar sig för att deltaga i denna den längsta mässan på hela året. Det blir sent innan vi kommer hem på lördag kvällen men jag ser fram emot att äntligen bli upptagen i den Katolska kyrkan efter denna långa initieringsperiod.

3

