Jag har en ledig och avkopplande dag i dag. Tog ledigt från jobbet Torsdag, Fredag denna veckan och Måndag, Tisdag nästa vecka. Det blev en relativt sen kväll igår med onsdagsmässa samt bröllop för sju par efteråt. Av de sju paren så var det fem som har deltagit i RCIA-programmet så det kändes rätt att vara där för dem på denna kväll. Dessa var alltså par som hade gift sig utanför den Katolska kyrkan men som nu i och med gårdagens ceremoni även blivit gifta inom den Katolska kyrkan.

Cermemonin var förstås kortare än den ceremoni som Karen och jag hade 2004. T.ex så var det ingen musik igår och endast vissa delar av ceremonin gjordes individuellt för de sju paren och allt annat gemensamt. Efteråt serverades det champagne och tårta i föramlingshemmet för samtliga. Den engelska termen eller åtminstone den som vi använder i vår kyrka för församlingshem är “Family Life Center” men den används på samma sätt som församlingshem i Sverige, kaffe och tårta eller måltider serveras där efter dop, bröllop och begravning. Det var där som Karen och jag hade vår s.k “reception” efter vårt bröllop.

Några av de par som gifte sig i kyrkan igår tillsammans med sina vittnen

Några av de par som gifte sig i kyrkan igår tillsammans med sina vittnen

Så ikväll är det då dags för den ceremoni där jag tillsammans med elva andra församlingsmedlemmar skall få våra fötter tvättade av prästerna. Eftersom jag inte har deltagit i denna ceremoni tidigare så vet jag inte riktigt vad som kommer att hända men vi har en repetition hela 30 minuter innan mässan startar så det är gott om tid att preparera sig för denna händelse. Nu vet jag tillräckligt mycket för att veta att det inte blir en fullständig tvagning utan endast en fot per deltagare och jag tror att de häller vatten över foten innan den torkas av så det är förstås en symbolisk tvagning för att påminna om vad Jesus lärde lärljungarna. Ingen av oss är förmer än någon annan är vad Jesus visade när t.o.m han kunde vara i tjänarens roll för att göra detta på sina lärljungar. Det förklarade ett viktigt budskap som är centralt inom Kristendomen, att ingen skall tro att han eller hon är bättre eller förmer än någon annan och att även om vi lever liv där andra i vissa situationer tjänar oss så skall vi som Kristna komma ihåg att hjälpa och tjäna andra som är i behov oavsett samhällsställning eller situation.

Endast ett blogginlägg kvar imorgon sedan är mitt maratonbloggande över för den här gången. Imorgon slutar fastan med Långfredagen på samma sätt som den började på Askonsdagen för 44 dagar sedan. Endast ett mål mat och inget kött under den sista dagen i fastan.

JesusandMary

