Igår på Skärtorsdagen så var det dags för min fottvätt i kyrkan. Jag visste att jag och en annan person från RCIA programmet hade blivit utvalda tillsammans med tio stycken andra personer, så att vi var tolv stycken totalt som skulle få våra fötter tvättade liksom de tolv lärljungarna. Eftersom jag inte har varit till denna mässa tidigare visste jag inte vad jag skulle förvänta mig. Igår så var onsdagens mässa ganska sparsamt bevistad så jag trodde att det skulle bli något liknande.

Här är de första som fick sin fot tvättad av prästen

Här är de första som fick sin fot tvättad av prästen

Jag var dock väldigt förvånad att kyrkan var fullsatt rätt så tidigt och det var flera ceremonier som övades inför mässan. Det var en grupp som skulle smycka altaret med dukar, ljus, bröd, druvor och vin. Det var några som ceremoniellt skulle bära in oljorna som hade blivit välsignade och konsekrerade under Crism mass i Katedralen i måndags och så var det vi som övade på fottvätten. Så mycket övning blev det inte men vi förstod ändå ganska snart de enkla instruktioner som vi fick av en av diakonerna. Det var nästan de som skulle bära upp stolarna som vi skulle sitta på som fick öva mest på detta.

Jag sitter och väntar på att får min fot tvättad tillsammans med Beverly som var den andra personen från RCIA programmet som hade blivit utvald till detta

Jag sitter och väntar på att få min fot tvättad tillsammans med Beverly som var den andra personen från RCIA programmet som hade blivit utvald till detta

Mässan på Skärtorsdagskvällen visade sig vara väldigt speciell och varade dryga en och en halv timme. Fottvätten skedde efter “Liturgi of the words” och när prästen hade gett sin predikan. Våra familjer hade blivit reserverade platser i främre delen av kyrkan men just när min fot blev tvättad så var det så många i ceremonin som skymde att Karen inte fick en bild på just detta. Efter fottvagningsceremonin så skedde beredandet av altaret med alla attiraljer som jag tidigare nämnde och sedan kom de tre olika oljorna inbärandes till prästen av tre grupper som hade fått detta hedersuppdrag.

De tre oljorna som välsignades och konsekrerades under Chrism mass i måndags har blvit symboliskt levererade till kyrkan

De tre oljorna som välsignades och konsekrerades under Chrism mass i måndags har blvit symboliskt levererade till kyrkan

Båda våra präster deltog i denna ceremoni vilket är väldigt ovanligt eftersom de delar upp mässorna mellan sig. Nästan alla diakoner var där inklusive några från andra kyrkor. De män som just nu studerar till präst på seminariet och som kommer från vår församling var där och det var tre altarflickor och tre altar pojkar i vackra råda kåpor så detta var en mycket större händelse än vad jag hade förväntat mig.

Efter processionen med det konsekrerade brödet stannar prästen upp en sista gång i kyrkan innan det bärs in till altaret i kapellet

Efter processionen med det konsekrerade brödet stannar prästen upp en sista gång i kyrkan innan det bärs in till altaret i kapellet

I slutet på mässan så tog prästen det konsekrerade brödet som vanligtvis låses in i tabernaklet efter mässan och gick med det i procession genom kyrkan tillsammans med alla präststudenterna, altarpojkarna och altarflickorna innan det togs in till kapellet där det tills midnatt ersatte den vanliga hostian som står på altaret i kapellet för den s.k “perpetual adoration”.

En av våra diakoner ställer in oljorna i öljeskåpet där de förvaras under året. Detta hände efter mässan och var inte en ceremoniel del av mässan

En av våra diakoner ställer in oljorna i oljeskåpet där de förvaras under året. Detta hände efter mässan och var inte en ceremoniell del av mässan

Det var en så speciell och vacker ceremoni att jag ser fram emot att bevista den nästa år igen då jag bara kan vara en i församlingen och inte ha ett speciellt uppdrag.

När fastan påbörjades på Askonsdagen beslutade jag mig för att göra avkall på något som skulle vara kännbart samt att göra något under fastan som jag normalt sett inte gör men som är utvecklande för den Katolska tro som jag imorgon skall konfirmeras i. Jag beslutade mig för att avstå från öl under hela fastan vilket verkligen är en uppoffring eftersom öl inte bara är en dryck för mig utan en hobby, vetenskap, konst, etc. Jag inte bara avstod från öl under hela fastan, jag har inte druckit någon alkohol alls sedan dagen före Askonsdagen. Detta är en ganska vanlig uppoffring som många gör som tar fastan på allvar. Jag tror t.o.m att jag läste någonstans att alkohol det är det vanligaste som man ger upp under fastan.

Det andra som jag förutsatte mig att göra som jag normalt sätt inte gör var att skriva ett inlägg per dag på denna blogg om RCIA programmet som jag påbörjade förra året i Juni samt om Katolicismen. Det har varit bra för mig att göra detta eftersom det gett mig en möjlighet att ta ett steg tillbaka och fundera på allt som hänt under denna tid och vad jag själv har lärt mig och upplevt sedan jag påbörjade konverteringen för nästan tio månader sedan. I efterhand kan jag dock konstatera att upplevelsen med att tvinga sig till att skriva ett inlägg om dagen är lite som lumpen: Det är inget som jag skulle vilja ha ogjort men heller inget som jag vill göra om.

Det är inte själva skrivandet som är jobbigt, det tycker jag faktiskt om. Men det har ibland varit svårt att komma på vad jag skall skriva om, speciellt på slutet när jag tyckte att jag redan hade skrivit om det mesta som jag kunde komma på. Värst är dock att korrekturläsa och omformulera innan man tycker att det duger. Detta har gjort att t.o.m ett kort inlägg åtminstone tagit minst en timme att färdigställa och det har  ibland varit svårt att hinna med detta med allting annat som skall hinnas med under en arbetsdag.

Nu så är det dock färdigt och med nedanstående förteckning över de inlägg som jag har skrivit sedan Askonsdagen, tackar jag för mig och önskar er allt gott.

Första fasteveckan:

Andra fasteveckan:

Tredje fasteveckan:

Fjärde fasteveckan:

Femte fasteveckan:

Sjätte fasteveckan:

Sjunde fasteveckan:

JesusOnTheCross